تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تهیه نقشه پیش از حادثه برای اولین‌بار در مشهد | احداث ۵ ایستگاه آتش نشانی تا پایان سال در شهر

  • کد خبر: ۴۲۵۷۲
  • ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
تهیه نقشه پیش از حادثه برای اولین‌بار در مشهد | احداث ۵ ایستگاه آتش نشانی تا پایان سال در شهر
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد گفت: برای نخستین بار در کشوربا هر بازدید از مراکز پرخطر و گوشزد کردن موارد لازم، نقشه‌های PIP، یا نقشه‌های پیش از حادثه، نیز از محل تهیه می‌شود که می‌تواند در هنگام حریق به اجرای بهتر عملیات کمک کند.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ نقش و تأثیر نیرو‌های سرخ پوش آتش نشانی زمانی پررنگ‌تر از گذشته می‌شود که خیل حوادث بر سر یک شهر نازل شود. شهر مشهد نیز با گسترش روزافزون جمعیت و قد کشیدن ساختمان‌های ریز و درشت می‌تواند آبستن حوادث بسیاری باشد. بر همین مبنا رشد متناسب خدمات ایمنی و آتش نشانی با جمعیت و حجم شهر موضوع مهمی است که هر کلان شهری باید آن را مد نظر داشته باشد.

‫شهرداری مشهد نیز در این زمینه با اقداماتی همچون گسترش تعداد ایستگاه‌ها و جذب نیرو از طریق برگزاری آزمون جامع خدمت رسانی بهتر را در دستور کار قرار داده است؛ اقدامی که طی آن بیش از ۵۰۰ نفر به مجموعه نیرو‌های این سازمان وارد شده اند و اکنون نیز مشغول گذران دوره‌های آموزشی هستند. ‫مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد دراین باره به شهرآرا گفت: با جذب نیرو‌های جدید در سازمان آتش نشانی که در پاییز امسال شروع به کار خواهند کرد، تعداد نیرو‌های فعال حوزه عملیاتی شهر مشهد به ۱۷۰۰ نفر خواهد رسید. البته سرانه نیروی انسانی این حوزه در این کلان شهر، با دارا بودن جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر، در حدود ۳۲۰۰ نفر است و هنوز با استاندار‌ها فاصله زیادی وجود دارد. برهمین مبنا درصورت صدور مجوز‌های لازم، پیگیر جذب ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز برای رسیدن به وضعیت استاندارد هستیم.

‫امیر عزیزی همچنین درباره وضعیت سرانه ایستگاه‌های آتش نشانی مشهد افزود: سرانه ایستگاه‌های مشهد عدد ۶۶ است و با توجه به اینکه تعداد ایستگاه‌های فعال این شهر ۵۱ مورد است به دنبال افزایش این تعداد خواهیم بود. برهمین اساس یک ایستگاه دیگر در هفته آتش نشانی و خدمات ایمنی در مهرماه افتتاح خواهد شد و در ادامه نیز تا پایان امسال ۴ ایستگاه دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد.

او با بیان اینکه در این زمینه عقب ماندگی زیادی با برنامه تدوین شده وجود ندارد اضافه کرد: جای خوشحالی دارد که اکنون مردم حساسیت ویژه‌ای به خدمات ایمنی پیدا کرده اند و به خصوص در مورد مراکز پرخطر موضوعات را به ما گزارش می‌کنند.

‫عزیزی ادامه داد: از ابتدای مرداد ماه با همکاری قوه قضائیه و سازمان نظام مهندسی، کارگروهی در زمینه ایمن سازی مراکز پرخطر شروع به فعالیت کرده است و مهم‌ترین ویژگی این کارگروه همین بین بخشی بودن آن است.
‫او گفت: افزون بر این تیمی مشتمل بر کارشناسان خبره نیز تشکیل شده است که اقدام به بازدید‌های مضاعف می‌کند. البته هنوز هم سازمان آتش نشانی در زمینه پیشگیری جای کار بسیار دارد. کارگروه مذکور مشتمل بر ۵۰ کارشناس ویژه است، اما این مسئله نمی‌تواند پاسخ گوی نیاز شهر باشد؛ به همین دلیل همراهی خود مردم دارای اهمیت بسیاری است.

‫عزیزی همچنین از اقدامی خبر داد که به گفته او برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود؛ اقدامی که طی آن هم زمان با هر بازدید از مراکز پرخطر و گوشزد کردن موارد لازم، نقشه‌های PIP، یا نقشه‌های پیش از حادثه، نیز از محل تهیه می‌شود که می‌تواند در هنگام حریق به اجرای بهتر عملیات کمک کند. تاکنون نیز ٨٠ نقشه به صورت دستی تهیه شده است.

‫او در ادامه از اقدام مشترک سازمان آتش نشانی با مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ خبر داد و بیان کرد: طرح مشترکی برای معرفی اماکن پرخطر با ۱۳۷ در حال شکل گیری است که طی آن مراکز پرخطر هرمحدوده معرفی و با همکاری کارگروه ایمنی اقدامات بازدارنده انجام می‌شود. اگر تنها ۱۰ درصد از جمعیت شهر چشمِ آتش نشانی باشند و در این زمینه همراهی کنند، کار‌ها بهتر پیش خواهد رفت.

عزیزی با اشاره به اینکه مسئولیت ایمنی ساختمان‌ها بعد از صدور پایان کار بر عهده سازمان آتش نشانی و شهرداری نیست، اظهار کرد: طبق مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، وظیفه تأمین و نگهداری ساختمان بعد از صدور پایان کار با سازمان نظام مهندسی است. به همین دلیل جلسات متعددی داشته ایم، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. البته ما آماده ایم تا بحث تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها را مشابه آنچه در مورد تشکیل کارگروه مراکز پرخطر انجام شد، با شرکت‌هایی که اقدام به نگهداری ساختمان‌ها می‌کنند، پیش ببریم.

کمبود کلاه، لباس و چکمه‌های اطفای حریق

‫مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره چالش‌های این سازمان در مورد تجهیزات و ماشین آلات گفت: ٣٠٠ دستگاه خودرو فعال در این سازمان وجود دارد و تا پایان مهرماه نیز ٨ دستگاه دیگر به آن‌ها افزوده می‌شود که مربوط به عملیات ویژه با مانیتور است و برای نخستین بار در کشور به کار گرفته می‌شود.

‫عزیزی افزود: مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر کمبود‌ها مربوط به لباس، کلاه و چکمه‌های اطفای حریق است که به دلیل مشکلات فراوان خرید آن‌ها با مشکل مواجه بوده است. به زودی نیز جلسه‌ای با وزارت صنعت و معدن برای رفع کاستی‌ها برگزار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->